پول سازی با روش «CRM» در ۵ گام!

اصطلاح مدیریت ارتباط با مشتری یا Customer Relationship Management که معمولاً آن را به شکل مخفف CRM مورد اشاره قرار می‌دهند، یکی از مهم ترین روش های ارتباط با مشتری و کسب درآمد یا پول سازی می باشد.

نخستین گام: در CRM شناخت مشتری می باشد.

CRM به طور کلی بر پایه ارتباطات شکل میگیرد و مهم ترین نقش در ارتباط با مشتری وظیفه مسئول ارتباطات یا خدمات فروش شرکت شما می باشد که میتوان گفت با مهارت فروش نیز رابطه مستقیم دارد.

همان طور که میدانیم ارتباط موثر با مشتری عاملی برای بقاست زیرا ما به واسطه مشتریان راضی رشد می کنیم پس این ارتباطات دلیل سبقت گرفتن از رقباست. هر چه در جهت افزایش ارتباط با مشتریان بکوشیم و رضایت مشتریان را جلب کنیم احتمال موفقیت ما در بازار های کسب و کار بیشتر می شود.


گام دوم مدیریت ارتباط با مشتری(CRM): بررسی نیاز های مشتریان

پس از شناخت و ارتباط موثر با مشتری اصلی ترین گام بررسی نیاز های مشتریان می باشد. با بررسی الگو خرید و الگو مصرف مشتریان همچنین نیاز آنها در کسب و کارشان می توانیم خواسته های مشتریان را تحلیل کنیم و محصول یا خدمت مورد نظر آنها را پیشنهاد کنیم.

گام سوم در (CRM): پاسخگو نیاز مشتری به سرعت و با دقت باشیم

همان طور که میدانیم امروزه شاهد رشد روزافزون شرکت ها که به سرعت اتفاق می افتد هستیم  و رقبا هر لحظه برای پیشی گرفتن از شما منتظر هستند پس وقت را تلف نکنید و به سرعت پاسخگو نیاز مشتریان باشید چرا که هر لحظه در صورت تامل، احتمال از دست دادن مشتریان فعلی و یا مشتریان احتمالی وجود دارد.

گام چهارم در (CRM):توجه به شکایت های مشتریان و رفع هر چه سریع تر نقایص

با توجه به توضیحات گام سوم ، اهمیت این گام بسیار زیاد است زیرا وجود نقص یا احتمال هر گونه خطا در خدمات یا محصول می تواند تاثیر زیادی در کاهش مشتریان و متضرر شدن شرکت داشته باشد. هر کسب و کار موفق برای کسب رضایت مشتریان نیاز به تلاش برای بهبود محصولات یا خدمات خود و ارتقای کیفیت دارد. همچنین از بازخورد مشتریان در جهت پیشرفت و رفع نواقص احتمالی استفاده کنید بهتر است پس از شکایت مشتریان بلافاصله در جهت رفع مشکل تلاش کنیم تا همیشه مشتریان را در دایره نفوذ خود حفظ کنیم و آنها را تبدیل به مشتریان وفادار خود کنیم.

گام پنجم در (CRM): تولید یا ارائه محصولات و خدمات با کیفیت و جذاب

حفظ مشتریان در طولانی مدت با وجود افزایش رقابت بین شرکت ها ،می تواند اعتبار زیادی برای شرکت فراهم کند و این اعتبار با ارائه محصول یا خدمت با کیفیت امکان پذیر می باشد. همان طور که در بخش حمایت از مشتریان به طور کامل توضیح داده شده است ، مشتریان راضی میتوانند زمینه ساز فروش های بعدی شرکت و همچنین ایجاد زنجیره ای از مشتریان راضی باشند. آنها با رضایت خود بازاریابی رایگان برای شما انجام می دهند و به راحتی اعتبار و فروش شما را افزایش می دهند.

بهترین و ساده ترین روش برای حفظ مشتریان پرسیدن نظرات آنها در مورد خدمات یا محصولات شرکت شما می باشد. شرکت های بزرگ جهانی با در نظر گرفتن نظرات مشتریان و ارائه محصول یا خدمات با کیفیت و جذاب سعی در حفظ مشتریان قدیمی و همچنین جذب مشتریان جدید دارند و آنها را به مشتریان وفادار تبدیل می کنند و همچنین میزان محبوبیت برند خود را افزایش می دهند.

ما مجبور هستیم که با انتخاب معیارها و مدل های متناسب، به طور مداوم شاخص رضایتمندی مشتری را اندازه گیری کرده و با رفع نیازها وعملی کردن خواسته های مشتریان، بقای خود را در بازار تضمین کنیم و به راحتی پول سازی کنیم.

حمایت مشتریان در کسب و کار

حمایت مشتریان بالقوه از طریق پشتیبانی تلفنی ،ایمیل یا … میتواند رضایت مشتری را در بر داشته باشد و همچنین از نگرانی و استرس آنها جلوگیری کند.

طبق آمار بدست آمده بازاریابی از طریق مشتریان راضی که تجربه خود را با آشنایان در میان می گذارند عملکرد بهتری نسبت به بازاریابی سنتی داشته است. که رقبا این فرصت را از دست می دهند

مشتریان راضی به خرید طولانی مدت ادامه میدهند و به آشنایان پیشنهاد خرید و استفاده از محصولات و یا خدمات آن شرکت را می دهند.

اثر تکنولوژی بر حمایت مشتریان

با توجه به شرایط دسترسی به اطلاعات نامحدود مشتریان می توانند تصمیمات بهتری بر اساس نظرات دیگران بگیرند و یا تجربه رضایت یا نارضایتی خود را با دیگران به راحتی به اشتراک بگذارند.

بنابراین، حواستان باشد که یک محصول یا خدمات چطور بر زندگی مشتریان شما تاثیر می‌گذارد. هر روز آنها چقدر زمان ذخیره می‌کنند؟ آنها چقدر پول در می‌آورند و ذخیره می‌کنند؟ با ذکر منابع و نشان دادن نتایج خاصی که از مدیریت مشتری با شرکت شما نشات می‌گیرد، می‌توانید ارزش واقعی را به شرایط قابل سنجشی ترجمه کنید که به سادگی قابل درک است.

مدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری

شرکت های موفق اغلب تلاش می کنند تا مزایای رقابتی را از طریق روابط با مشتریان خود تضمین کنند. در نتیجه، مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) برای بسیاری از شرکت ها اهمیت اساسی ایفا می کند.

بسیاری از شرکت های فعال مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را مجموعه نرم افزار ها یا خدماتی می دانند که به اتوماسیون بازاریابی ، فروش و خدمات کمک می کند.

برخی دیگر تاکید دارند که مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بر ایجاد ،حفظ و توسعه رابطه با مشتری تاثیر گذار است.

طبق بررسی های انجام شده بیشتر مردم به همسن و سالان خود اعتماد می کنند.

مشتریان احتمالی تمایل دارند تجربه افراد حقیقی را بشنوند همچنین برند هایی که صداهای مشتریان را برای هدایت بازاریابی مهار می کنند،بهتر مجهز شده اند تا اعتماد مشتریان احتمالی را کسب کنند و آنها را در گفتگو های فروش شامل کنند.

CRM چیست و چه تاثیری در حمایت مشتریان دارد

استفاده از سیستم ارتباط با مشتری(CRM) نیاز مشتریان را شناسایی می کند و پاسخ مناسب برای نیاز های فعلی و آینده مشتریان در نظر می گیرد.

وقتی مشتریان می‌تواند به مزایای یک محصول یا خدمات به طور شفاف و ملموس دست‌ یابند و آن مزایا را درک کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها از راه‌حل قدردانی کنند و به دیگران پیشنهاد دهند.

اپلیکیشن‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) که بر روی گوشی های هوشمند یا تبلت نصب می‌شوند، امروزه برای شرکت‌ها و متخصصان بازاریابی که می‌خواهند به اطلاعات مشتریان دسترسی داشته باشند و وقتی در دفتر کار نیستند هم وظایف‌شان را انجام دهند، یک نیاز ضروری شده‌ است. اپلیکیشن‌های تلفن همراه می‌توانند از مزایایی که مختص خدمات تلفن هوشمند هستند، مانند GPS و قابلیت‌های تشخیص صدا استفاده کنند تا با در اختیار گذاشتن این گونه اطلاعات به کارمندان بازاریابی و فروش، در خدمات‌رسانی بهتر به آنها کمک کنند.

هدف هر کسب و کاری ایجاد و نگه داشتن مشتری است. «پیتر دراکر»

 

در ادامه بیشتر در مورد CRM می خوانیم…