سنجه های کلیدی عملکرد یک راه کار معتبر برای آگاهی از میزان موفقیت هر کسب و کار است. بنابراین با بهره بردن از آن می توان یک گام به اهداف خود نزدیکتر شد.
سنجه های کلیدی عملکرد چیست و چگونه ساخته می شود؟
شاخص کلیدی عملکرد یک سنجه قابل اندازه گیری است که برای یک شرکت نشان دهنده میزان موفقیت در رسیدن به اهدافشان می باشد. این سنجه میزان فعالیت های حیاتی و بنیادی شرکت را می سنجد، لازم به ذکر است سازمان ها از این سنجه برای بررسی موفقیت هایی که به آنها در راه دستیابی به اهدافشان یک قدم یاری می رساند.
شاخص کلیدی عملکرد برای همه ی صنایع ، سازمان ها همچنین فعالیت های شخصی قابل استفاده است. ضروری است این سنجه در زمان های مشخص ارزیابی شود و با سنجه های عملکرد که در گذشته مورد استفاده قرار گرفته مورد مقایسه قرار دهد.
شرکت ها بی آنکه از از سنجش شاخص کلیدی کسب و کار بهره ببرند نمیتوانند انتظار بازخورد مناسبی از چگونگی عملکرد خود داشته باشند.
گاهی ممکن است در یک کسبو کار پس از مدتی احساس پیشرفت مشاهده شود اما بدون استفاده از شاخص های کلیدی عملکرد قادر نخواهند بود زمینه موفقیت را به طور واضح مشاهده کنند یا حتی با یک معیار مناسب مورد سنجش قرار دهند.با بهره گیری از kpi قادر خواهند بود اهداف دقیق و درستی را برای خود مشخص کرده و روش های مناسبی را برای سنجش آن بیابد و همینطور شما قادر خواهید بود که پیشینه کسب و کار خود را دریافت کرده و برای خود داشته باشید.
چگونه شاخص کلیدی عملکرد می توان ساخت
به معرفی ۵ بخش اصلی برای ساخت یک KPI قابل اندازهگیری میپردازیم. KPI برای هر نوع کسبوکاری میتواند قابل استفاده باشد. ما در این ۵ مرحله سنجش عملکرد وبسایت را در نظر گرفتهایم .
مرحلهی اول: تعیین کردن اهداف
قبل از اندازهگیری وبسایت، بهتر است که هدف را روشن کنیم. شاید انجام این کار ضروری نباشد. اما معمولا وبسایتها با ۲ هدف: افزایش فروش یا کاهش هزینهی حمایت از مشتری ساخته می شود.
مرحله دوم :مشخص کردن عوامل دستیابی به موفقبت
موارد نشان دهنده موفقیت شامل فعالیت های اساسی میشوند که یک شرکت ، سازمان یا هر فرد نیاز است برای دستیابی به موفقیت انها را مورد توجه قرار دهد.میتوان شرایط دستیابی به موفقیت را موارد مشخص شده ای دانشت که به ما نشان می دهند در یک بازه زمانی چه میزان به اهداف کسب و کار خود نزدیک شده ایم برای داشتن یک فاکتور کلیدی موفقیت خوب نیازمند فعل عملی است که شامل افعال :جدب کردن،عملی کردن،توسعه دادن،نظارت،مدیریت و افعالی این چنین است. شاخصه های موفقیت همواره شامل دو عنصر به صورت ترکیب با یکدیگر است که عبارتند از فعالیت هایی که میتوانم اندازه گیری کنیم و یک بازه زمانی تعیین شده.
مرحله سوم:تعیین kpi با استفاده از عوامل دستیابی به موفقیت
همه عوامل رسیدن به موفقیت لزوما شامل kpi نمیشوند بلکه شامل عناصر حیاتی برای پیروزی یک استراتژی است. Kpi ها سنجه های محاسبه شده ای هستند که میتوان با بهره گیری از آنها کمیت مشخصه های موفقیت را مشخص کرد . سنجه های کلیدی عملکرد شامل محاسباتی از متریک ها میشوند که در مراحل بعد گفته خواهد شد.
در دو مرحله پیش رو که به شما ارائه خواهد شد سعی داریم به شما نشان دهیم که شاخصه ها و متریک های زیادی برای یک ارزیابی مناسب وجود دارد.هرچند به ندرت بتوان شاخصه ای را یافت که به ما داده مفیدی از چگونگی فعالیت یک وب سایت به ما ارائه دهد.تنها شاخصه های میتوانند داده های مفید به ما ارائه دهند که سنجه های کلیدی عملکرد باشند.لازم به توجه است که تمام kpi ها متریک هستند اما همه ی متریک ها kpi نیستند.حال که شاخصه های کلیدی عملکرد مشخص شدند نیاز است معیار های معتبر این kpi ها را تعیین کنیم.
مرحلهی چهارم: جمعآوری معیارها
معیارها یکسری اعداد خام هستند که میتوان اطلاعات مفیدی را از آنها استخراج کرد. این معیارها اگر به هم مرتبط شوند، میتوانند اطلاعات مفیدی را استخراج کنند. معیارها، پایینترین سطح جزئیات در گزارشهای تحلیلی وبسایتها، پایگاه دادهی شرکتها و گزارش ها هستند. ابتدا معیارها باید جمعآوری شوند تا بتوانیم متریکها را در مرحلهی پنجم مشخص کنیم.
مرحلهی پنجم: محاسبهی متریکها از روی معیارها
متریکها بهعنوان نرخ، میانگین، نسبت یا درصد بیان میشوند. ما میتوانیم معیارها را به روشهای مختلف تحلیل کنیم در نتیجه بینهایت متریک خواهیم داشت. متریکها همچنین با یک بازهی زمانی تعریف میشوند. همانطور که در مرحلهی سوم گفته شد، تمام شاخص های کلیدی عملکرد متریک هستند اما همهی متریکها شاخص های کلیدی عملکرد نیستند. یک متریک برای اینکه بتواند به شاخص های کلیدی عملکرد تبدیل شود باید اطلاعات مفیدی از عملکرد سایت در اختیار قرار دهد.
برای کسب و کارهای کوچیک هم میشه؟