شاخص کلیدی عملکرد KPI را میتوان به عنوان ابزاری قدرتمند و مهم برای مدیران سازمانی در راستای فهم میزان موفقیت و نیز انطباق با مسیر برنامه به شمار میرود.
مجموعه مناسبی از KPI دیدگاه روشنی پیرامون عملکرد سازمان در برابر مدیران روشن مینماید و مواردی از عملکرد سازمان را که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد، مشخص میکند. وجود داشتن KPI دقیق و شفاف، به مدیران قدرت تصمیم گیری بهتری می دهد.
مدیران اثربخش به خوبی این نکته را درک کردهاند که با فهم دقیق ابعاد کلیدی عملکرد شرکت و تعیین KPI دقیق برای آنها میتوان عملکرد شرکت را به طور موثر و مفید تحت کنترل درآورد. مثلا یک دکتر میداند که با سنجش ضربان قلب، فشار خون، کلسترول و … میتواند وضعیت سلامت بیمار خود را در مرحله اول تشخیص دهد.
همانگونه که در مقاله قبل اشاره شد، در راستای تعیین KPI مناسب ، مدیران شرکت باید در مرحله اول استراتژی شرکت را به خوبی تعریف نمایند و سپس اهداف راهبردی شرکت را مشخص کنند. در مرحله بعد برای انجام هر یک از اهداف راهبردی، KPI های مناسبی که میزان تحقق آن هدف را نشان دهند ، تعریف کنند. این اقدام سبب میشود KPI همسو با هدف های راهبردی شرکت و اولویتهای اولیه کسبوکار باشد.
با تحقیق پیرامون KPIهای شرکتها بدون توجه به نوع کسبوکار و اندازه آنها، این نتیجه تصورشده که زیادی از شاخصها میان آنها مشترک است و برخی از شاخصها که خاص نوع کسبوکار آنها است، متفاوت خواهد بود. در ادامه لیست قسمتی از مهم ترین شاخصها که در بسیاری از شرکت ها کاربرد خواهد داشت و بررسی آنها باعث پیشرفت عملکرد شرکت خواهد کرد، خواهد شد.
شاخصهای عملکرد مالی:
۱-سود خالص(Net Profit)
۲-حاشیه سود عملیاتی (Operating Profit Margin)
۳-حاشیه سود خالص(Net Profit Margin)
۴-نرخ رشد درآمد(EBITDA)
۵-میزان بازگشت کل سرمایه سهامدار (Total Shareholder Return)
۶-میزان ارزش افزوده اقتصادی (Economic Value Added)
۷-میزان بازگشت سرمایه ( Return on Investment)
۸-میزان بازگشت سرمایه نیروی انسانی (Return on Capital Employ)
۹-میزان هزینههای عامل (Operating Expense Ratio)
۱۰-میزان بازگشت داراییها( Return on Assets )
۱۱-نرخ رشد درامد (Revenue Growth Rate)
۱۲-حاشیه سود ناخالص ( Gross Profit Margin)
۱۳-نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام (Debt-to-Equity Ratio)
۱۴-چرخه تبدیل وجوه نقد (Cash Conversion Cycle)
۱۵-میران سرمایه در حال کار (Working Capital Ratio)
۱۶-نسبت درامد بر قیمت (Price Earnings Ratio)
۱۷-نسبت میزان سرمایه بر فروش (CAPEX to Sales Ratio)
۱۸-بازده حقوق صاحبان سرمایه (Return on Equity )
شاخصهای مرتبط به مشتری:
۱۹-امتیاز ترویج مشتری (NPS)
۲۰-نرخ نگهداری مشتری (Customer Retention Rate)
۲۱-شاخص میزان رضایت مشتری Customer Satisfaction Index))
۲۲-امتیاز میزان سوددهی مشتری (Customer Profitability Score)
۲۳-ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value)
۲۴-نرخ گردش مالی مشتری (Customer Turnover Rate)
۲۵-میزان تعامل مشتری (Customer Engagement)
۲۶-شکایات مشتری (Customer Complaints)
شاخصهای مرتبط به بازار و بازاریابی:
۲۷-نرخ رشد بازار (Market Growth Rate)
۲۸-میزان سهم بازار(Market Share)
۲۹-نرخ مکالمه با مشتریان (Cost per Lead)
۳۰-میزان نفوذ برند در بازار (Brand Equity)
۳۱-رتبه جستجوی برند در اینترنت (Search Engine Rankings)
۳۲-سطح مشارکت آنلاین مشتریان (Customer Online Engagement Level)
۳۳-نرخ کلیک در صفحه و مشاهده سایت از سوی مشتریان (Page Views and Bounce Rate )
۳۴-میزان مشارکت در شبکههای اجتماعی (Social Networking Footprint )
۳۵-سنجش عملکرد اجرایی شرکت (Performance measurement Corporate Executive)*
۳۶-اشتراک گذاری صدای مشتری (Online Share of Voice)
۳۷-نرخ تبدیل (Conversion Rate)
شاخص های مرتبط به عملکرد اجرایی :
۳۸-نرخ کمبود موجودی (Inventory Shrinkage Rate)
۳۹-نرخ استفاده از ظرفیت منابع موجود(Capacity Utilisation Rate)
۴۰-سطح موارد زائد و دور ریز در فرآیندها (Process Waste Level)
۴۱-زمان چرخه تکمیل سفارش (Order Fulfilment Cycle Time)
۴۲-نرخ ارائه بههنگام و کامل خدمت (Delivery In Full, On Time (DIFOT) Rate)
۴۳-میزان انحراف از برنامه زمان بندی شده پروژه (Project Schedule Variance)
۴۴-میزان انحراف از هزینههای پروژه ( Project Cost Variance)
۴۵-سطوح شش سیگما (Six Sigma Level)
۴۶-شاخص میزان ارزش حصول شده (Earned Value (EV) Metric)
۴۷-بازگشت سرمایه پیرامون نوآوریهای مختلف (Return on Innovation Investment)
۴۸-میزان دوباره کاری (Rework Level )
۴۹-شاخص کیفیت (Quality Index)
۵۰-شاخص اثربخشی تجهیزات(Overall Equipment Effectiveness)
۵۱-میزان زمان خرابی یا کار نکردن خرابی ماشین یا فرآیند(Process or Machine Downtime Level)
۵۲-نرخ اولین بازده (First Pass Yield (FPY))
۵۳-شاخص عرضه بازار (Time to Market)
۵۴-تفکیک پذیری اولین مخاظب (First Contact Resolution (FCR))
۵۵-شاخصهای عملکرد کارکنان ()
شاخص عملکرد اجرایی کارکنان:
۵۶-میزان ارزش افزوده سرمایه نیروی انسانی( Human Capital Value Added (HCVA))
۵۷-شاخص رضایت کارمندان (Employee Satisfaction Index)
۵۸-نرخ آشفتگی کارکنان (Employee Churn Rate)
۵۹-میزان سود به ازای هر کارمند(Revenue Per Employee)
۶۰-امتیاز گذاری حمایت از کارکنان (Staff Advocacy Score)
۶۱-میانگین مدت زمان بودن کارمند در شرکت (Average Employee Tenure)
۶۲-میزان غیبت از کار (Absenteeism Bradford Factor)
۶۳-امتیاز بازخورد ۳۶۰ درجه (۳۶۰-Degree Feedback Score)
۶۴-نرخ رقابت پذیری میزان درامد (Salary Competitiveness Ratio)*
۶۵-سطح مارکت کارمندان در کار (Employee Engagement Level)
۶۶-میزان بازگشت سرمایههای حاصل از آموزش نیروی انسانی(Training Return on Investment)
۶۷-زمان استخدام (Time to Hire)
شاخص عملکرد حفاظت از محیط زیست و پایداری اجتماعی :
۶۸-میزان استفاده آب(Water Footprint)
۶۹-میزان صرفهجویی(Saving Levels)
۷۰-میزان نرخ بازیافت(Product Recycling Rate)
۷۱-میزان استفاده از کربن(Carbon Footprint
۷۲-نرخ بازیافت زباله ( Waste Recycling Rate)
۷۳-میزان مصرف انرژی(Energy Consumption)
۷۴-نرخ کاهش ضایعات (Waste Reduction Rate)
۷۵-پشتیبانی از زنجیره میلز (Supply Chain Miles )*
پیشنهاد میکنم این مقاله ها را نیز بخوانید :
چگونه کسب و کار انلاین خود را راه اندازی کنیم