اگر برای بازاریابی و استراتژی های کسب و کار خود زمانی زمانی صرف کرده اید، احتمالا میدانید که شما به یک سایت، وبلاگ، شبکههای اجتماعی و محتوا نیاز دارید اما چگونه میتوانید مطمئن شوید که استراتژی های شما موثر است و چطور میتوانید برای گام های بعدی تان برنامه ریزی کنید. پاسخ این سوال هایتان را می توانید از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و سنجش آن ها پرسید.
اگر این سوال را در ذهن خود دارید که: «KPI بازاریابی چیست؟» بهجای درستی آمدهاید ، که در ادامه به ان میپردازیم.
منظور از KPI بازاریابی چیست؟
شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) سنجه هایی هستند که مشخص میکنند آیا استراتژی های بازار یابی شما میتواند کمک کننده برای توسعه کسب و کار شما باشد یا خیر. هرچند عوامل متعددی در موفقیت یک کمپین دخیل هستند اما KPI یکی ار مهمترین عوامل است.
بسته به اهداف و حوزه فعالیت شما معیار های متعددی دخیل هستند که باید مورد توجه قرار گیرند برای مثال اگر به بهبود سایت خود اهمیت می دهید KPI شما ممکن است سرعت سرور، سرعت بارگذاری و Bonus Rateباشد ….
کدام KPI ها مهمتر هستند؟
اگر چه امکان اندازهگیری انواع مختلف KPI ها وجود دارد، اما بهتر است فقط روی KPI هایی تمرکز کنید که با اهداف شما در هماهنگی هستند، سه نوع KPI، مالی، اجتماعی و عملکرد وبسایت از جمله مهمترین نشانگرهای عملکرد کلیدی هستند که باید اندازهگیری شوند.
۱. مالی
افزایش کسب درامد یکی از مقصود های نهایی بازاریابی است پس باید ببینید کدام استراتژی منجر به افزایش درامد می شود.مثلا کدام KPI های مالی را باید پایش کرد؟
بهطور خاص، ارزش متوسط هر مشتری باید توسط شما سنجیده شود.اگر ارزش هر مشتری را پیش بینی کنید، میتوانید میزان هزینه های لازم برای جذب آنها را نیز پیشبینی کرد .سنجش مقدار هزینه های لازم برای هر مشتری با استفاده از متدهایی مثل تبلیغات PPC ، کار سختی نمی باشد.
۲. عملکرد وبسایت
بهتربن نشانگر موفقیت کلی کسب و کار شما می تواند سایتتان باشد. همچنین می توان از طریق وبسایت ،اطلاعات (information) مورد نیاز را از مشتریان کسب کرد. با نگاهی به این اطلاعات میتوانید مشتریان و نیاز های انها را بهتر بشناسید.
ترافیک یک وبسایت میتواند از شیوه هایی مثل لینک از سایر سایت ها، جستجوی ارگانیک و بسیاری دیگر از منابع تامین شود و دانستن اینکه بدانید بازدیدکننده ها از کدام منبع به سایت شما میآیند، میتواند در تصمیمگیری برای استراتژی مناسب، موثر باشد.
علاوه بر این موارد، شما میتوانید فعالیت هایی که کاربران در فضای سایت شما انجام میدهند را نیز زیر نظر بگیرید. Bonus Rate و نرخهای تبدیل به شما بگویند که آیا بازدیدکنندگان توانستهاند با سایت شما ارتباط برقرار کنند یا خیر.
۳. اجتماعی
هر چند تعداد فالور های بالا وسوسه کننده است اما در کنار ان باید میزان تعاملات را نیز زیر نظر داشت که به کمک KPI های اجتماعی میتوان درصد پیشرفت بازاریابی شبکههای اجتماعی را اندازه گیری کرد.
در پلتفرمی مانند توییتر، لازم است مقدار منشنها را مانیتور کنید. گفتگو با کاربران می تواند شما را با دیدگاههای واقعی اشخاص در مورد برند خود آشنا شوید.
در فیس بوک نیز، باید تعداد کامنتها و مطالب اشتراکگذاری شده را زیر نظر داشته باشید. هرچند تعداد پست ها و لایکهای پیج میتواند نشان از آگاهی کاربران داشته باشد، اما اشخاصی که با محتوای سایت شما ارتباط برقرار میکنند، احتمال بیشتری دارد تا به مشتریانتان تبدیل شود.
همانطور که گفتم، بسته به حوزه کسبوکار خود میتوانید KPI های مختلفی را موردسنجش قرار دهید؛ اما سه مورد گفتهشده در بالا ازجمله مهمترینها هستند. هرچند که میتوانید بر اساس یافتههای خود و نیازهای کسبوکار، انواع دیگر KPI را هم اندازهگیری کنید.
چگونه میتوان KPI های بازاریابی را اندازهگیری کرد؟
بعد از انتخاب نوع KPI ها، حالا باید برای مانیتور کردن و اندازهگیری آنها نیز استراتژی داشته باشید. یک اندازهگیری اثربخش باید شامل سه مرحله زیر باشد:
۱. تعیین اهداف خاص
برای سنجش عملکرد باید دلیل داشته باشید. آیا میخواهید فروش را افزایش دهید؟ مشتریان بیشتری به دست آورید و یا هزینه به ازای هر مشتری را پایین بیاورید؟
تعیین کنید که اهدافتان چه هستند و سپس برای KPI های خود اهدافی خاص و قابلاندازهگیری تعیین کنید. بجای گفتن اینکه «میخواهم ترافیک وب را افزایش دهم» بگویید «میخواهم در این ماه، ده هزار بازدید منحصر به فرد کسب کنم»
۲. از ابزارهای آنالیز استفاده کنید
انواع مختلفی از ابزارها برای بازاریابان اینترنتی، اعم از رایگان و پولی، وجود دارد. قبل از لانچ کردن استراتژی بازاریابی خود، سعی کنید با هرکدام از این ابزارها آشنا شوید.
Google Analytics یکی از بهترین ابزارهایی است که میتوانید جهت آنالیز KPI های خود از آن استفاده کنید. استفاده از این سرویس رایگان است و میتواند اطلاعات جامعی در مورد کمپینهای شما به دست بدهد.
۳. نتایج را مانیتور کنید
مرحله نهایی این است که تلاشهای خود را سنجش کنید. بازه زمانی این سنجشها به خود شما و البته میزان بزرگی تیم بازاریابی نیز بستگی دارد. اگر شما مالک کسبوکار هستید، احتمالا وقت لازم برای چک کردن هرروزه نتایج را نخواهید داشت؛ بنابراین سعی کنید برای بازبینی نتایج یک برنامه زمانی مدون داشته باشید.
هنگام بررسی KPI ها، تمامی نتایج را مکتوب و سندسازی کنید. مکتوب کردن نتایج کمپینهای قبلی به شما کمک خواهد کرد تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و نقاط ضعف خود را در کمپینهای جدید پوشش دهید.
همانطور که در ابتدا هم گفتم، نوع KPI ها از هر شرکت به شرکت دیگر و بسته به حوزه کاری، ممکن است متفاوت باشد؛ اما یکچیز در این بین مشترک است و آن این است که KPI های خود را رهگیری کرده و از مزیتهای آن بهرهمند شوید.