تعریف شاخص کلیدی عملکرد یا همان KPI برای کسب و کار ها هیچگاه کار آسنی نبوده و نیست و نیاز به مهارت بالای شما دارد. KPI به این معناست که که شاخص های کلیدی عملکردی که تعریف میکنید باید در نهایت منجر به کسب درآمد و یا رسیدن به اهداف کاری تان گردد. KPI را معمولا با شاخص های کسب و کار اشتباه می گیرند هر چند که در بیشتر مواقع از این دو به یک منظور استفاده می شود.به طور کلی فراموش نکنید که شاخص های کلیدی عملکرد باید بر اساس اهداف اصلی شما در کسب و کار تعیین شود.
چگونه KPI مناسب برای کسب و کارمان تعریف کنیم؟مراحل زیر را دنبال کنید:
هدف و خروجی مورد نظر شما چیست؟این هدف یا خروجی میتواند کسب درآمد،افزایش سهم کسب و کار شما در بازار،تعداد دنبال کننده ها یا هر هدف دیگری باشد
پس از انتخاب هدف بگویید که چرا این هدف را انتخاب کردید.به بیان بهتر چرا این هدف برای شما حائز اهمیت است؟
مراحل رسیدن به هدف خود را چگونه قرار است اندازه گیری کنید؟مثلا با استفاده از داده های آماری یا آمار و ارقامی که گوگل به شما میدهد.
چگونه میتوانید روند رسیدن به هدف خود را تسریع کنید؟مثلا راه اندازی کمپین های بازاریابی یک نمونه از فرایند هایی است که روند رسیدن شما به هدف تان را سرعت می بخشد.
چه نهاد یا گروهی مسئول پیشبرد اهداف شماست؟به عنوان مثال در کسب و کار شما،وظیفه افزایش فروش به عهده کدام گروه یا تیم است و چه کسی مسئولیت آن تیم را به عهده دارد؟
چگونه متوجه می شوید که به اهدافتان دست پیدا کرده اید؟به طور دقیق مشخص کنید که چه اتفاقاتی به معنای موفقیت شما در رسیدن به اهدافتان است.
هر چند وقت یکبار روند رسیدن به اهدافتان را را بازبینی میکنید؟
چه چیزی موجب موثر بودن شاخص های کلیدی عملکرد می شود؟
فراموش نکنید که ارزش یک KPI تنها به اندازه عملی است که موجب پیشرفت کسب و کارتان میگردد.گاها سازمان ها به طور کورکورانه KPI را انتخاب میکنند و سپس از این اینکه شاخص های کلیدی که انتخاب نموده اند نتیجه مورد نظرشان را در بر نداشته خشمگین میشوند.یکی از مهمترین ابعاد انتخاب KPI که اغلب مورد غفلت قرار میگیرد این است که آنها به نوعی زنجیره های ارتباطی هستند.هرچه اطلاعات واضح،مختصر و مرتبط باشد احتمال اینکه درک و به آن عمل شود بیشتر است.براین اساس اگر پیش از راه اندازی کمپین های تبلیغاتی خود،برای آن KPI مشخص میکنید شانس موفقیت آن کمپین تا حد زیادی افزایش پیدا میکند چرا که در این صورت به طور واضخ میدانید که باید بر روی چه چیز تمرکز کنید.