دسته‌ها
مدیریت عملکرد

انتخاب KPI مناسب

نحوه انتخاب KPI از طریق معیارهای smart

یکی از روشهای بهرهمندی از یک KPI مناسب استفاده از مشخصه های smart  است، این واژه شامل حروف ابتدایی کلمات Specific به معنی ویژه،Measurable قابل سنجش، attainable قابل بهره گیری، Relevant مرتبط، Time-bound وابسته به زمان، می شود.

برای مشخص کردن سنجه های کلیدی عملکرد خود می توانید از این سوالات بهره بگیرید و در نتیجه قادر خواهید بود بهترین شاخصه های عملکرد کسب وکار را برای اندازه گیری میزان پیشرفت خود در رسیدن به اهداف کسب وکارتان برگزینید.

  1. آیا اهداف کسب وکار خودرا تعیین و تعریف کرده اید؟ (آیا هدف شما صرفا بدست آوردن جایگاه مشخصی در بازار است یا به دست گرفتن سود و درآمدی تعیین و روشن )
  2. آیا قادر هستید فرایند طی شده توسط خودرا در مسیر تحقق اهدافتان اندازه گیری کنید؟ (برای مثال ممکن است هدف شما رسیدن به یک سهام مشخص یا میزان حاشیه سود تعیین شده ای باشد.
  3. آیا هدفی که تعیین کرده اید در دنیای واقعی قابل دسترس است؟ (هدفی را برای کسب و کار خود انتخاب نکنید که با توجه به امکانات و منابع فعلی توانایی تحقق آن وجود نداشته باشد.)
  4. در چه محدوده ی زمانی باید به اهداف تعیین شده دست بیابید؟ (تعیین بازه ی زمانی از جمله ملزومات تعیین KPI محسسوب می شود، حتما این مورد را در شاخص های ارزیابی عملکرد خود وارد کنید.)

در انتخاب شاخص های کلیدی عملکرد  از معیارهای SMARTER نیز می توان استفاده کرد.

انتخاب kpi

معیارهای SMART می­توانند به SMARTER به اضافه ارزیابی (Evaluate) و ارزیابی مجدد (Reevaluate ) توسعه یابند. این دوارزیابی بسیار مهم هستند، زیرا ارزیابی مدام KPIها و ارتباط شان با کسب و کارتان شرایط را آسانترمی­کند. به عنوان مثال اگر در سال جاری شما از درآمد هدفتان تجاوز کرده ­اید باید مشخص کنید که آیا به دلیل دست کم گرفتن هدفتان است یا شرایط دیگری دارد.

چگونه برای کسب و کار خود KPI تعریف کنیم ؟

تعریف KPI نیازمند دانش ومهارت نیازاست و میتواند بسیار سخت باشد. واژه ی Key به معنای کلیدی است. این نشان می دهد که سنجه های کلیدی عملکرد که توسط شما تعیین می شود باید به درآمد یا نتیجه ای که از کسب وکار خود بدست آورده اید مرتبط باشد.برخلاف آنکه این دو معمولا به یک منظور استفاده می شود، سنجه های کلیدی عملکردباید برپایه ی اهداف حیاتی  کسب وکار تعیین شود.

مراحل زیر برای تعریف KPI های مناسب در کسب و کارتان مورد استفاده قرار می گیرد:

  1. نتیجه مورد نظر شما چیست؟ (میتواند درآمد ، سود، سهم بازار بیشتر، تعداد فالوور و یا هرچیز دیری باشد.)
  2. چرا این نتیجه  برای شما اهمیت دارد؟ (دلیل انتخاب خروجی مطلوب خود را بازگو کنید.)
  3. چگونه میخواهید فرآیند رسیدن به اهداف خود را اندازه گیری کنید؟ (روش های ارزیابی خود راشرح دهید، مثلا با استفاده از اطلاعات آماری و تحلیل آنها یا تحلیل گوگل و …)
  4. چگونه میتوانید بر خروجی تعریف شده اثرگذارباشید؟ (مثلا با استفاده از اجرای کمپین های بازاریابی و تبلیغاتی بتواند روند رابهبود ببخشید یا ….)
  5. چه افرادی مسئول خروجی کسب و کار هستند؟ (بستگی به بزرگی سازمان شما دارد که چه اهدافی را تعیین می کنید، اهداف شما به کدام دپارتمان مربوط می‌شود و مسئولین هر دپارتمان چه کسانی اند ومشخص میشود مسئول خروجی کیست.)
  6.  چه چیزی نشاندهنده دستیابی شمابه اهدافتان است؟ (در این بخش باید مشخص کنید چه اتفاقاتی به معنای تحقق اهداف است، استفاده از معیار های SMART سبب میشود اهداف قابل اندازه گیری و ملموس را در نظر بگیرید.)
  7. چند وقت یکبار فرآیند تحقق هدف را بازبینی می کنید؟ (این کار سبب میشود گپ ها و عیب و ایرادات مربوط به فرآیند مشخص شود و با رفع آن روند تسریع شود.)

مثلا درصورتیکه هدف شما افزایش درآمد در سال جاری است، بهتر رشد فروش را به عنوان KPI در نظر بگیرید. سپس طبق موارد زیر عمل کنید تا kpi شما به بهترین روش تعیین شود:

  1. پیش بینی می شود افزایش در آمد فروش شما در صورت داشتن یک خروجی مطلوب به میزان ۲۰% در سال جاری باشد.
  2. دستیابی به این هدف سبب سودآوری کسب و کار شما می شود.
  3. فرآیند تحقق هدف به عنوان افزایش در درآمد اندازه گیری میشود.
  4. اگر درآمد در سال جاری حداقل به میزان ۲۰% افزایش پیدا کند به معنای پیشرفت ما در فرایند تحقق اهداف ما است.
  5. KPI  موردنظر ماهانه اندازه گیری شده و بررسی می شود.

باتوجه به مثال های بالا، با تعیین درست هدف و KPI مناسب برای ارزیابی آن میتوانید تحقق اهداف کسب و کار خود را کنترل و مدیریت نمایید.

چه عواملی بر شاخص های عملکرد کلیدی (KPIs) تاثیرگذاراست؟

یک KPI به اندازه عملی که برمی­ انگیزد ارزشمند است. در بسیاری از مواقع سازمان ها  KPIهای به رسمیت شناخته شده در صنعت را اتخاذ می­ کنند و سپس تعجب می­ کنند که چرا آن KPI، هدف کسب و کار آنها را منعکس نکرده و در ایجاد  تغییرات مثبت شکست خورده است. از مهم­ترین جنبه ­های شاخصهای عملکرد کلیدی که نادیده گرفته می­شود به نوعی زنجیره های ارتباطی هستند. هر چه اطلاعات واضح، مختصر و مرتبط باشد احتمال اینکه درک شود و به آن عمل شود بیشتر است. اگر برای کمپین های بازاریابی خود شاخص های کلیدی عملکرد را تعیین کنید، امکان موفقیت های شما افزایش می یابد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *