دسته‌ها
مدیریت عملکرد

۱۵ سنجه کلیدی عملکرد

در این مقاله این فرصت برای شما فراهم شده است تا با شاخص های کلیدی عملکرد بیشتر و بهتر آشنا شوید،بدون اینکه مهم باشد تا چه حد با KPI آشنا هستید.

در مقاله زیر با ۱۵ شاخص کلیدی عملکرد در بخش های مختلف کسب و کارتان آشنا خواهید شد.

تعریف کلی KPI  عبارت است از:

در شرایط و ساختاری مشابه شاخص های کلیدی عملکرد یک معیار است که متوجه شویم بهره وری کسب و کار ما مثبت بوده یا منفی.

شاخص کلیدی عملکرد مطلوب همانند قطب نمایی است که تیم تان را راهنمایی میکند و میتوانید متوجه شوید راهی که میروید به اهداف استراتژیکتان منتهی می شود یا خیر.

مهم ترین ویژگی های شاخص کلیدی عملکرد مناسب

  • قابل سنجش و اندازه گیری
  • در کسب و کارتان مورد استفاده قرار گیرد
  • جهت رسیدن به اهداف قابل کارگیری باشد
  • در کل سازمان شما به کار گرفته شود.
  • برای دسترسی به اهدافتان ضروری باشد.
  • با کسب و کار شما سازگار باشد.

.

اما مشکلی وجود دارد و آن وجود هزاران انتخاب برای شاخص های کلیدی است پس اگر شما شاخص درستی را انتخاب نکنید در آینده شما موردی را می سنجید که با هدف سازمان و کسب و کارتان مرتبط نیست. حال به شما می گوییم چگونه میتوانید شاخص های کلیدی مناسبی انتخاب کرد!

سنجه های مالی

سود

مهمترین سنجه در بین شاخص های کلیدی عملکرد سود است.حاشیه سود خالص و ناخالص باید بررسی شوند تا بفهمیم که کسب و کار ما در دستیابی به بازگشت سرمایه موفق بوده یا  نه.

هزینه ها

هزینه های خود را محاسبه کنید و تاثیر آنها را بسنجید و  بهترین راه حل جهت مدیریت هزینه ها و کاهش آنها بیابید.

درآمد کسب شده شما و درآمد پیش بینی شده

شما می توانید درآمد بدست آمده و  آن چه را پیش بینی کرده اید را مقایسه کنید و از ابزار نمودار جهت بررسی بیشتر استفاده نمایید که موجب میشود عملکرد کسب و کارتان را بیشتر و بهتر بسنجید.

هزینه محصولات

شما میتوانید با مطابقت دادن همه هزینه های تولید محصولی که میفروشید ایده های بهتری را برای تغییر قیمت محصولاتتان و همچنین میزان سود واقعیتان بدست بیاورید. این اطلاعات به شما کمک میکند تا بتوانید بیشتر از سایر رقبایتان فروش داشته باشید.

با تطبیق دادن همه هزینه هایی که تولید محصول فروشیتان ، برای شما ایجاد می کند ، ایده های عملیاتی و خوبی برای تغییر قیمت آن محصول بدست آورید و سود حقیقی را درست مشخص کنید.

و تمام اینها باعث میشود از دیگر رقیبان خود در فروش پیشی بگیرید.

جریان وصول مطالبات  فروخته شده

 

فرمول شاخص پیشرفت کسب و کارتان عبارت است از:

( مطالبات اخذ شده تقسیم بر کل فروش ) ضربدر تعداد روز های فروش

هرچه این عدد بدست آمده کمتر بود برای سازمان بهتر است تا فروش نقدی خود را بالا ببرد.

سعی کنید از این شاخص به صورت منظم استفاده کنید تا بیشتر و بیشتر پیشرفت کار خود را احساس کنید.

فروش ناحیه ای

میتوانید با تحلیل اهداف هر ناحیه فروش تان که تعیین کرده اید به تصویر درستی از فعالیت هر ناحیه فروش برسید و هر ناحیه که عملکرد پایین تری داشته را شناسایی کرده و راه حل برون از مشکلات را برای ان ناحیه پیدا کنید.

 

بودجه و هزینه خط تولید

 

بودجه ای را که پیش بینی کرده اید را با کل هزینه ها مقایسه کنید تا بتونید دلایل انحراف از راه هدف خود را بیابید تا به شما کمک کند تا کسب و کارتان در آینده درآمد بیشتری داشته باشد.

شاخص مشتریان

ماندگاری مشتری

 

کم کردن قیمت ها برای جذب مشتری راه درستی نیست.برای اینکه بتوانید با مشتری ارتباط طولانی مدت داشته باشید باید به شاخص مشتری توجه نمایید و با محدود کردن راه های ارتباطی مشتریان با ارزش را با قیمت های عالی پیدا کنیم.

هزینه های جذب کردن مشتری

 

برای  بدست آوردن شاخصی برای جذب مشتری میتوانید در بازه زمانی مشخص هزینه های جذب مشتریانتان را بر تعداد جدیدترین مشتریان تقسیم کنید،این شاخص بدست آمده بسیار مهم و تاثیر گذار در تجارت الکترونیک است و میتواند در ارزیابی هزینه های کمپین ها تاثیر مثبتی بگذارد.

رضایتمندی مشتری

با خوشحال و راضی نگه داشتن مشتری می توانید  همیشه انها را برای خود وفادار نگه دارید.این موضوع در رابطه با سهام داران نیز صدق میکند.شما میتوانید از راه های  گوناگون این مورد را از طریق شاخص رضایت مندی و بازگشت دوباره مشتری بررسی کنید.

 معرفی محصولات توسط مشتری

برای رشد طولانی مدت شرکتتان میتوانید از این روش استفاده نمایید.برای سنجش این شاخص نظر سنجی ترتیب داده و هر چهار ماه برای مشتریان خود بفرستید تا درک صحیحی از مشتریان و محصولات و خدمات خود بیابید. نظر سنجی را امروز استارت بزنید و به طور منظم هر ۴ ماه ارسال کنید.

 

تعداد مشتریان

 

با مشخص کردن تعداد مشتریان جذب شده و از دست داده شده میشود به این نتیجه رسید آیا لازم است با انها حضورا ارتباط بگیریم یا نه.

شاخص های نیروی انسانی

نرخ  کارمندان از دست داده شده

 

برای محاسبه نرخ کارمندان از دست داده شده می بایست،کارمندان ای که کار خود را از ترک کرده اند بر میانگین کارمندان خود تقسیم کنید.عدد بدست امده در صورتی که زیاد است می بایست فرهنگ محیز کسب و کار خود را بررسی نمایید.

درخواست ها شغلی

 

هنگامی که افراد زیادی برای کار در جایگاه شغلی در کسب و کار شما درخواست ارسال میکنند شما شرایط بسیار عالی برای انتخاب دارید و در نتیجه مصاحبه های بیشتری خواهید داشت که بسیار مثبت و عالی است.

رضایت کارمندان

کارمندان خوشحال سخت تر کار میکنند. اندازه گیری رضایت کارمندان از طریق نظرسنجی و روش های دیگر یک کار اساسی برای حفظ و افزایش سلامت شرکت و بخش سازمانی شما است.

کارمندان راضی و خشنود بهتر کار میکنند و برای بررسی بهتر وضعیت کارمندان میتوان نظر سنجی برای آنها ارسال کرد تا سلامت کسب و کارمان را تضمین کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *