چگونه مارکت اینترنتی خود را آنالیز کنیم

برای فهمیدن اثر بخشی یک کار باید داده هایی را به دست آوریم و بر اساس آن ها یک نمودار قابل فهم طراحی کنیم و در آخر آن را تحلیل کنیم.

خوشبختانه در حال حاظر نیاز نیست شما این سه مرحله را طی کنید زیرا گوگل میتواند دو مرحله اول را برای شما طی کند .

 

شما با استفاده از تکنیک utm  میتوانید داده های آماری به دست آورید که کار شما را ساده کند . در واقعیت توانایی یافتن این اطلاعات از فرد خارج است .Utm  مخفف کلمه  urchin tracking module می باشد و  Urchin  یک شرکت نرم افزاری بود که در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد که سازنده     utm ها می باشد و بعدا به Google analytic تبدیل شد .

Utmها تکه های کوچکی از اطلاعات هستند که به آخر لینک اضافه می شوند و اطلاعات بیشتری درباره آن لینک خاص به گوگل میدهند. ممکن است تا به حال به لینکی به صورت زیر برخورده باشید :

http://www.website.com/?utm_source=emailcampaign

قسمتی که بعد از علامت سوال آمده است یک پارامتر UTM است. وقتی کسی برروی این لینک کلیک میکند ، گوگل آنالیتیک اطلاعات آن پارامتر را برای آن وب سایت خاص می خواند و ذخیره میکند

Utm اطلاعاتی مانند :

+ترافیک سایت از کجاست

+چگونه به دست آمده

+چرا به سایت رسیده

+هر فرد چه مقدار در سایت بوده

+ و اطلاعات جزیی ولی مهم که می تواند سبب ارتقا شما شود

پنج پارامتر UTM

پارامترهای UTM  پنج عدد هستند که برای ردیابی اطلاعات مختلف در گوگل آنالیتیک استفاده می شوند.

Campaign Source (utm_source) – منبع کمپین  : می توان فهمید کاربران از کجا وارد سایت شده اند مثلا از فیسبوک بوده یا تبلیغاتی که در یک کانال تلگرامی انجام داده اید

Campaign Medium (utm_medium)نوع رسانه ی کمپین  :نشان میدهد از چه نوع لینکی استفاده کرده اید

مثلا با استفاده از لینک کلیکی بوده است یا بنری

Campaign Name (utm_campaign) –  نام کمپین  :  این مقدار به نام کلی کمپین تبلیغاتی شما اشاره میکند.  برای مثال میتواند به رونمایی از یک محصول  ، یک کمپین تبلیغاتی تابستانه و یا یک فروش خاص اشاره داشته باشد و متوجح شوید چه میزان کمپین شما موثر بوده

Campaign Term (utm_term) –  واژه کمپین  :  این پارامتر برای ردیابی کلمات کلیدی خاص زمانیکه در گوگل درخواست تبلیغی داده باشید استفاده میشود

Campaign Content (UTM_content) –  محتوای کمپین  :  این پارامتر زمانی مفید است که شما قصد ارزیابی محتوای تبلیغات خود را دارید. با این پارامتر شما می توانید هر تبلیغ را از لحاظ میزان ورود ترافیک به سایتتان ردیابی کنید.مثلا میخواهید ببینید لینک های کناره بیشتر مورد توجه کاربران بوده یا لینک هایی که در وسط بوده اند

چگونه utm   بسازیم

میتوان از روش دستی یا از ابزار هایی مانند سایت Raventoolsیا از افزونه گوگل کروم effin amazingاستفاده کنیم

از کجا نتایج utm  را مشاهده کنیم نخست باید یک اکانت در google analytic ایجاد کنید ولی برای ایجاد آن حتما از فیلتر شکن برای ورود استفاده کنید روش ورود و ثبت نام آن بسیار ساده است و اطلاعاتی از قبیل سایت و نام یک اکانت را از شما می خواهد و بعد از آن به شما یک لینک داده میشود که می توانید از طریق آن اطلاعات  ورودی سایت خود را به دست آورید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *