دسته‌ها
Startup

سنجه های استارتاپ

استارتاپ ها در چند سال اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده است و افراد بسیاری به دنبال راه اندازی یک کسب و کار مبتکرانه با بازدهی بالا می باشند . افراد خلاق سعی می کنند از کوچکترین موقعیت ها برای راه اندازی یک فعالیت تجاری استفاده کنند . بنابراین نیاز است که به شناسایی سنجه های موثر در یک کسب و کار بپردازیم . سنجه های استارتاپ به صاحبان استارتاپ ها کمک می کند تا بتوانند نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود را بهتر بشناسند .

پیداکردن سنجه های استارتاپ

سنجه های کلیدی استارتاپ
شکل ۱ : سنجه های کلیدی استارتاپ

برای این که بتوانیم سنجه های استارتاپی مناسبی را برای یک کسب و کار نوپا تعریف کنیم باید بتوانیم اهداف کلیدی خود را از راه اندازی یک کسب وکار تعریف کنیم . در یک کسب و کار الکترونیک می توان اهدافی چون افزایش فروش ، جمع آوری ایمیل ، ثبت نام اعضاء و افزایش بازدید و .. را تعریف کرد .

یک استارتاپ نباید هرگز دچار وقفه و یا افت گردد . در صورت توقف رشد یک استارتاپ می توان گفت که آن استارتاپ با شکست مواجه گردیده است . یکی از ارکان مهم در فعالیت های تجاری نوپا ، نحوه تعیین سنجه هایی برای میزان رشد یک کسب و کار می باشد . بنابراین باید چندین دسته سنجه را برای این موضوع در نظر بگیریم که درادامه به چند مورد از مهمترین آن ها اشاره می کنیم .

مشخصات و قابلیت های یک سنجه استارتاپ

یک سنجه کلیدی باید حداکثر سادگی را داشته باشد و برای مدیران یک استارتاپ قابل درک باشد . هم چنین استارتاپ ها باید بتوانند به راحتی مقادیر بدست آمده از بخش های مختلف کسب و کارشان را با سنجه های دیگر مقایسه کنند و به راحتی امکان اندازه گیری آن سنجه ها را داشته باشند .

یک سنجه استارتاپ باید توانایی تغییر رفتار در آن کسب و کار را داشته باشد . در صورتی که سنجه چنین قابلیتی را نداشته باشد نمی توان به آن سنجه توجه چندانی نمود و ارزشی برای آن قائل شد . برای تامین این ویژگی باید سنجه ها را با داده های واقعی مورد قیاس قرار داد و ضریب خطای آن ها را بدست آورد .

انواع سنجه ها برای استارتاپ

برای اندازه گیری وضعیت رشد یک استارتاپ می توان متریک های مختلفی را تعریف کرد . از جمله متریک های کمی ، کیفی ، کاربردی ، گزارشی ، اکتشافی ، A/B testing و تجیمعی را برای کسب و کارها می توان نام برد .

استفاده از هرکدام از این سنجه های استارتاپی باید به درستی و در جای خود مورد استفاده قرار گیرد .شما می توانید از این سنجه ها برای شناسایی حرکت های آینده کسب و کارتان استفاده کنید . باید توجه داشت که نمی توان برای سنجه های استارتاپ یک مقدار معین را در نظر گرفت . چرا که شرایط محیطی در هر استارتاپی متفاوت خواهد بود .

در استارتاپ های جوان هزینه جذب مشتری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است . در کسب و کارهای تکرار پذیر و مقیاس پذیر باید همزمان به جذب و نگهداری مشتری ها تاکید کرد . بنابراین سنجه های استارتاپ را باید برهمین اساس پایه ریزی کرد .

سنجه های فریبنده

شکل 2 : سنجه های فریبنده
شکل ۲ : سنجه های فریبنده

باید توجه داشت که برخی از سنجه های ممکن است وجود داشته باشند که حالت فریبنده ای داشته باشند . این سنجه های استارتاپ باعث می شوند که شما نسبت به کسب و کارتان حس بهتری پیدا کنید . البته این سنجه ها در عمل هیچ ارزش واقعی برای کسب و کار شما ایجاد نخواهد کرد . استارتاپ ها در اندازه گیری میزان رشد وپیشرفت خود باید به فعالیت هایی که منجر به اهداف کلیدی تر می شود توجه نمایند . این که بتوانیم سنجه های فریبنده را به خوبی شناسایی کنیم اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که جلوی غرور کاذب را خواهد گرفت .

معرفی چارچوب AARRR

این چارچوب از ابتدای ۵ کلمه کلیدی زیر تشکیل شده است :

(Acquisition , Activation , Retention , Referral , Revenue)

این پنج کلمه کلیدی به ترتیب معادل فارسی (جذب ، فعالسازی ، بازگشت ، توصیه و درآمد) می باشند . در حقیقت این ۵ کلمه می توانند به عنوان سنجه های مهمی برای استارتاپ ها مطرح شوند .

AARRR
شکل۳ : چارچوب AARRR

شما می توانید با بررسی سنجه جذب کردن به بررسی میزان جذب مشتری خود بپردازید . با سنجه فعال سازی می توانید درصد مشتریانی که از شما خریدی داشته اند و یا در سایت شما اقدامی انجام داده اند را بررسی کنید . با سنجه بازگشت می توانید درصد مشتریانی که برای خریدهای بعدی به شما مراجعه کرده اند را بدست آورید . در حقیقت این سنجه نرخ ریزش مشتریان قدیمی شما را نشان می دهد . با سنجه توصیه می توان مشتریانی را که با توصیه سایر مشتریان به خدمات شما علاقمند شده اند را رصد کرد . و در نهایت با سنجه درآمد به میزان پولی که از کسب و کار خود بدست می آورید ، خواهید رسید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *