در یک کسب و کار آنلاین وجود یک متر و معیار به منظور اندازه گیری میزان موفقیت کاملا ضروری و بدیهی به نظر میرسد.البته شاخص های کلیدی عملکرد در سازمان ها و نهاد های متخلف کاملا متفاوت می باشد به طور مثال KPI یا شاخص عملکرد در یک شرکت ممکن است میزان درآمد خالص یا میزان وفاداری مشتریان به آن برند باشد در حالی که شاخص کلیدی عملکرد یک دولت میتواند نرخ بیکاری باشد.

داشبورد KPI یا شاخص عملکرد روشی ساده و کم هزینه برای رصد کسب و ار های آنلانی میباشد که صاحبان این کسب و کار ها میتوانند از آن برای آنالیر مسیر پیشرفت و اشتراک گذاری اطلاعات کسب و کار با شرکا و کارمندان خود استفاده نمایند.

طراحی داشبورد KPI برای هر سازمانی متفاوت و منحصر به فرد است چرا که هر نوع از کسب و کار دارای فرهنگ سازمانی و نیاز های متفاوتی است که تنها مختص به همان کسب و کار است انعطاف پذیری و خلاصه سازی داده ها به منظور ارائه طرحی خوب از اطلاعات و آسان سازی دست یابی و فهم داده ها در تمام سطوح ضروری است.

مخترع داشبورد KPI کسب و کار کیست؟

فردی به نام پیتر دراکر ،نویسنده،فیلسوف،مشاور کسب و کار و گفته خودش اکولوژیست اجتماعی،کسی است که از او به نام پدر KPI و داشبوردهایی که آن را رصد میکنند یاد میشود وی معتقد است که یک استراتژی  بدون شاخصی برای سنجش تنها یک آرزوست و استفاده از شاخص هایی که منطبق با استراتزی نباشند فقط و فقط هدر دادن وقت است.ف

به رغم پیشرفت سریع فناوری، داشبوردها تا اواخر سال ۱۹۹۰ به محبوبیت چندانی در میان صاحبان کسب و کار نرسیدند، و تا بعد از اختراع KPI و معرفی کارت امتیاز متوازن s.KAPLAN و DAVID P.NORTON  به این توفیق دست نیافتند. امروزه استفاده از داشبوردها، یکی از اجزای اساسی مدیریت بر مبنای هدف (مدلی مدیریتی که تلاش میکند با تعریف اهدافی که مورد توافق مدیریت و کارکنان است و یکپارچه ساختن آن با اهداف سازمانی، عملکرد را بهبود بخشد) را شکل داده است.

 یک چارچوب KPI چه مزیت هایی دارد؟

آخرین گزارشات موسسه KPI در آمریکا در رابطه با بهبود عملکرد و شاخص های کلیدی عملکرد نشان میدهد که بیش از ۶۸ درصد از افرادی که از این شاخص های در کسب و کار خود استفاده کرده اند شاهد تاثیر مثبت آن بر روی تجارت خود بوده اند.۴۳ درصد از پاسخ دهندگان در ارزیابی نتایج موفقیت های خود شاهد پیشرفت و بهبود بوده اند و ۳۳درصد اذعان داشتند که از ساخص های KPI در تصمیم گیری های خود استفاده کرده اند.یک چارچوب KPI، شاخص های کلیدی مرتبط با هم را در یک گروه قرار میدهد تا ساختاری بهتر ایجاد کند و تلاش ها را بهینه سازی میکند و فهمی از نحوه تأثیر عملکرد KPI مشخص بر روی دیگر KPI ارائه میکند.

یک داشبورد خوب،ارزیابی شاخص های عملکرد و شاخص های بین سازمان و فرد و استفاده از اطلاعات را بسیار ساده تر و اسانتر میکند و به شما این امکان را می دهد که با استفاده از ابزار ها مقایسه کنید روند پیشروفت کار ها رو ببینید و ارتباطات بین اجزای مختلف سازمان را مشاهده کنید.این داشبوردها اشتراک گذاری اطلاعات در بین بخش های مختلف سازمان، حل مسئله منظم، همکاری و پیش بینی را تسهیل میکنند.

ویژگی های یک داشبود KPI ایده آل

 

۱-خواندن و فهم آن آسان باشد

داده ها  و KPI ها را باید به صورت منطقی گروه بندی کنید و مصورسازی نمود که درک سریع مطالب آن ممکن باشدیکی از راههای انجام این کار این است که از TEMPLATE های وبسایت های بزرگی مثل آمازون و یاهو استفاده کنید. از آنجایی که این وبسایت ها دائما توسط متخصصان تست می شوند، منبعی خوب برای طراحی و ایده های راهبری هستند.

۲-به روز رسانی آن آسان باشد

هرچه کسب و کار شما رشد میکند و شرایط تغییر میکند،به همان نسبت شما باید از پلتفرمی حسی تر و شهودی تر استفاده کنید. بازبینی آسان همچنین مقبولیت و رضایت بیشتری را ایجاد خواهد کرد.

۳-محل ذخیره ای برای روند های تاریخی و تصاویر فعلی

استفاده از طبقه بندی هایی که شناسایی کرده اید و یک تا سه KPI شما را قادر می سازد که پیشرفت انجام شده، چیزهایی که در گذشته بدست آمده و اتفاقاتی را که می بایست بیافتد تا به هدف برسید؛ سریعاً درک کنید.

۴-اطلاعات را به بهترین شکل ارائه دهد

تزئینات را کنار بگذارید و صرفا بر روی ارائه صحصح اطلاعات تمرکز کنید. داشبوردهای موجود در خودرو سرنخ خوبی برای طراحی داشبورد خوب است. فقط زمانی از انیمیشن یا دیگر تزئینات استفاده کنید که به فهم بیشتر منجر شود.

۵-به صورتی ساخته شود که تصمیم گیری در لحظه را امکان پذیر سازد

یک قانون ساده این است که بیشتر از ۷ شیء در داشبورد نباشد. ولی تراکم در صفحه نمایش بستگی به کاربر و نمایش اطلاعات در طول زمان دارد. مبتدی ها ممکن است با دیدن اطلاعات به صورت یکجا گیج شوند ولی می بایست  شرایطی را فراهم کنید که با تعداد کمی کلیک به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنند.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *