انواع KPI چیست !؟

انواع Kpi 
۱ KPI های کسب و کار
۲ KPI های خاص بخش

در مورد دوم که KPI های خاص بخش بود میتوان به دو بخش KPI های خارجی و KPI داخلی تقسیم کرد .

از آنجایی که KPI یک کمیت قابل اندازه گیزی هستش میتوانیم انهارا با صورت عدد یا نسب های مختلف در نظر بگیریم .

-مثال Kpi های عددی : روزهای خرید ، بازدید هایی که مردم به منظور خرید کالا انجام میدهند ، درآماد شرکت و…

-مثال Kpi های نسبت: میانگین ، سرعت تبدیل ، تعداد سفارشات و…

چهارچوب Kpi کسب و کار

چهارچوب Kpi کسب و کار به تنظیم کسب و کار کمک میکند . برای مثال در شکل زیر میبینید :

نمونه کار از چهارچوب Kpi کسب و کار
Kpi کسب و کار

 

چهارچوب Kpi یک چهارچوب فکری و استراژیک برای کسب و کار هستش که صاحبان کسب و کار و مدیران بخش ها باید در آن نقش داشته باشند !

چگونه یک Kpi کسب و کار خوب پیدا کنیم ؟

kpi کسب‌وکاری که شما دارید انتخاب می‌کنید، باید تاثیر خاصی روی اهداف کلیدی کسب‌وکار متناظر با آن داشته باشد. این کار فقط در زمانی انجام میشود که Kpi مورد نظر بتواند پیشنهاد هایی درباره با کار های تاثیر گذار بر کسب و کارتان ارائه دهید.

در صورتی که از کارایی و فعالیت این Kpi اعتماد ندارید اول آن را با هدف های کلیدی کسب و کار متناظر ارتباط دهید و بعد مورد های پایین را بررسی کنید :

۱ تعیین اینکه آیا یک رابطه‌ی خطی بین kpi انتخابی شما و هدف های کلیدی کسب‌وکار وجود دارد .

۲ تعیین نقطه‌ی قوت مرتبط خطی بین kpi انتخابی و هدف های کلیدی کسب‌وکار متناظر با آن.

 

چهارچوب Kpi خاص تابع/بخش :

این چهارچوب به تنظیم Kpi های داخلی و خارجی کمک میکند . برای مثال در شکل پایین یک نمونه از چهارچوب Kpi خاص بخش را میبینید :

چهارچوب Kpi خاص تابع
چهارچوب Kpi خاص بخش

مثال‌هایی از kpi خاص تابع / بخش :
۱ Kpi های خرید و فروش
۲ Kpi های مالی
۳ Kpi های بازار
۴ Kpi های حمایت از مشتری

این kpi‌ های به اهداف داخلی (و نه لزوما به اهداف کلیدی کسب‌وکار) بستگی دارند و برای اندازه‌گیری فعالیت‌های بهینه‌سازی به‌کار می‌روند.
به این صورت نیست که Kpi های داخلی حتما باید روی اولویت های کسب و کار تاثیر بگذارند.برای مثال kpi های زیر می‌توانند برای ازمون عملکرد کمپین‌های جذب بک‌لینک برای وب‌سایت‌تان به‌کار بروند:

۱ سرعت تحویل؛
۲ فاصله‌ی زمانی ارسال ایمیل تا خوانده شدن آن از سوی مشتری؛
۳ سرعت پاسخ‌گویی؛
۴ سرعت تبدیل ایمیل‌های ارسالی.

نکته : یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بیشتر بازاریابان این است که kpi‌ های داخلی را به مشتری یا مدیران ارشد گزارش می‌دهند .

تعریف Kpi های خارجی

kpi‌ های خارجی به اهداف خارجی وابسته هستند و برای تعیین چگونگی دستیابی شما یا تیم یا بخش‌تان به اهداف کلیدی کسب‌وکار به‌کار می‌روند. اینها همان kpi‌ هایی هستند که به‌طورکلی باید به مشتریان یا مدیران ارشد گزارش شوند. kpi های خارجی باید تأثیر زیادی بر اهداف کسب‌وکار داشته باشند. معمولا هدف از kpi، همان kpi خارجی است.

مثال هایی برای Kpi های خارجی :

۱ میانگین ارزش سفارش
۲ نرخ تبدیل
۳ درآمد
۴ درآمد بر جذب مشتری
۵ هزینه‌ی مصرفی برای هر جذب مشتری
۶ سرعت تکمیل وظایف

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *